Week 5 en 6 - Roadtrip USA - Reisverslag uit Chetumal, Mexico van Inge - WaarBenJij.nu Week 5 en 6 - Roadtrip USA - Reisverslag uit Chetumal, Mexico van Inge - WaarBenJij.nu

Week 5 en 6 - Roadtrip USA

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

20 November 2012 | Mexico, Chetumal

Hallo allemaal,

Het valt niet echt mee om jullie wekelijks te updaten, er is niet overal wifi en als er wifi is, is deze te traag voor het uploaden van de foto's. Verder neemt het ook een paar uur tijd in beslag om het verslag te typen en de foto's er bij uit te zoeken en aangezien we veel op doortocht zijn is dit een beetje lastig. In de tussentijd dat ik nu het verhaal van onze laatste weken in de USA typ, zitten we in de bus van Tulum naar Chetumal, ja we zijn al in Mexico. En aangezien deze rit zo'n 4 uur duurt, heb ik er nu mooi even de tijd voor :)

San Antonio, Texas. Terwijl we hier al heen reden veranderde het landschap in woestijnachtig gebied, alles is dor en droog en de huizen zijn gebouwd in Mexicaanse stijl, eveneens in de kleur van het landschap geschilderd.
De opschriften en reclames van winkels en supermarkten zijn nu ook Spaans, maar gelukkig staat het er nog wel klein in het Engels onder. Nadat we die zaterdagavond laat aangekomen waren, vonden we een goedkope camping, maar zo'n schone en nette camping waren we nog niet eerder tegengekomen, zelfs het grind van de standplaats voor de auto's en RV's was nog aangeharkt! We hadden ons potje gekookt, wat gedronken en een filmpje gekeken en toen naar bed. De volgende dag zijn we naar de Riverwalk gegaan, erg gezellig al die restaurantjes en barretjes aan de rivier, we hadden ons die dag daar dan ook mee vol gemaakt, stukje wandelen, terrasje, stukje wandelen, hapje eten. Het tentje waar we wat aten was ook leuk, de bedienders hadden de sfeer er goed in zitten en een ieder kreeg een persoonlijke muts met 'bijpassende'  tekst. Na een tijdje kwamen we ingesprek met een stelletje naast ons. Ze waren een weekendje weg en hij had haar net die dag ten huwelijk gevraagd en dat moest gevierd worden, ze schoven bij ons aan tafel en daar hebben we nog een paar uur gezellig gedronken. Een van de dingen die ze erg apart vonden was dat niet iedereen in NL met een vuurwapen op zak loopt en dat wij nog nooit hadden geschoten. Ze hadden de volgende dag toch nog niets in de planning en wilden ons dat graag leren, dus hij belde een van z'n vrienden en de afspraak was gemaakt. We hadden rond 2u 's middags afgesproken zodat wij 's ochtends eerst een bezoekje konden brengen aan The Alamo, middenin de stad staat dit imposante maar kleine gebouw. The Alamo heeft een rijke geschiedenis en is erg belangrijk voor de mensen van Texas, hier is vroeger gevochten tussen de Amerikanen en de Mexicanen om de staat Texas, wat heel vroeger bij Mexico hoorde. Nu snapten we ook waarom er zoveel gebouwen in Mexicaanse stijl gebouwd zijn en er veel mensen Spaans uitzien en spreken. Na een kop koffie reden we enigzins een beetje zenuwachtig maar opgewonden achter Trey en Cheyenne aan naar hun woonplaats Beeville waar we zouden gaan schieten. We konden de auto bij hun huis laten staan en instappen waarvolgens we naar een afgelegen stuk grond, zo'n half uurtje verderop werden gereden. De vriend van Trey, Nick, heeft zijn eigen bedrijf in het maken van vuurwapens, we keken onze ogen uit naar al die machines die hij uitstalde in de achterbak van z'n truck. Als eerste mochten we met een pistool schieten, met zwaar trillende armen, gelukkig zag hij dat en ging achter mij staan om ze vast te houden, schoten we op melkflessen. Nadat het magazijn leeg was, werd het tijd voor de zwaardere machines, we mochten schieten zoveel we wouden en met welke geweren. Ze hielden ons nauwlettend in de gaten en kregen bij ieder wapen instructies en oorkleppen op. Als afsluiter hebben we gezellig met z'n 5en in een Mexicaans tentje gegeten waarna wij weer door zijn gereden. Na zo'n 3u en ondertussen al rond 2u 's nachts toch maar een camping opgezocht. De volgende dag zijn we naar Carlsbad gereden, een rit van zo'n 6u door de woestijn. De avond hebben we besteed aan boodschappen halen en vliegtickets boeken van LA-Cancun en San Jose-Lima. We wilden de dag erop vroeg op om naar de Caverns te gaan. Samen met nog 2 anderen zijn we onder begeleiding van een gids zo'n 700m diep afgedaald en met handschoenen en een helm op, achter elkaar lopend, kruipend en klimmend door de grotten gegaan. Erg leuk! Na 2u was de trip voorbij en hebben we zelf nog 1,5u de route in de Big Room gelopen. Terug op de camping een hapje gekookt en optijd in bed na deze intensieve dag. De volgende dag zijn we naar Santa Fe gereden, onderweg bij de Starbucks een paar uurtjes gezeten koffie gedronken en het vorige verhaal op de site gezet. Er waren niet of nauwelijks campings in de buurt van Santa Fe, maar na een tijdje zoeken toch eentje gevonden. Nadat we geinstalleerd waren al gegeten en een filmpje gekeken hadden, bleek dat we geen gebruik konden maken van de toiletten en douchjes, we zaten net een dag buiten het seizoen. Het werd dus weer een nachtje primitief kamperen, keer wat anders dan al het luxe wat we gewend zijn. De volgende dag door Santa Fe gelopen, erg leuk stadje, maar winkelen is daar heeeel duur. Na een tijdje hadden we t wel gezien en zijn we doorgereden naar Monument Valley. We wilden graag een keer te paard of met een jeep door een park, maar dit was erg duur. Daarom hebben we maar besloten om zelf met de auto te gaan en voorzichtig te doen, ondanks dat het eigenlijk niet mag met een gehuurde auto over onverharde wegen. Het was erg bijzonder te zien hoe de rotsen door de eeuwen heen zijn gevormd en welke kleuren het aan had genomen. Zie foto's.
De route gaat verder richting de Grand Canyon, we hebben de eerste dag daar paardgereden en 's avonds de zonsondergang bekeken, wat bijzonder hoe mooi en snel de kleuren van de Canyon veranderen, er waren dan ook heel veel mensen die dit wilden en het was dan ook even zoeken om een mooi plekje te vinden. Na een overnachting in het park zijn we verder gereden richting Lake Powell, onderweg zijn we bij alle viewpunten van de South Rim gestopt om nog van het prachtige uitzicht van de Canyon te genieten. We hadden erg mooie foto's gezien van Lake Powell, maar eenmaal daar bleek dat dat een paar honderd kilometer verderop zat, dus zijn we onze weg vervolgd naar Las Vegas!
In Las Vegas zijn we 2 dagen gebleven, wat een mooie stad! We zaten ong een half uur met de bus van de Strip af. We hebben de hele Strip afgelopen, winkels bezocht, bij M&M World uiteraard ook een zakje M&M's samengesteld, een drankje gedaan bij Hooters en Hard Rock Cafe en natuurlijk in een van de vele casino's een gokje gewaagd, maar helaas we blijven het aankomende jaar gewoon bacpacken en in hostels slapen.
We hadden nog 3 dagen over in Los Angeles, we hebben een stuk over de Walk of Fame gelopen en een citytour gemaakt. Erg leuk, in een open jeep werden we door de straten gereden van Hollywood, Beverly Hills, waar we de huizen van bijv. Michael Jackson, Tom Cruise, Elvis Presley, Madonna, Hotel California van de Eagles hebben gezien. In de jeep zaten ook twee Nederlanders die voor hun werk een week in de USA verbleven, we hebben gezellig gepraat en na de tour nog een kop koffie gedronken. Zij verbleven in Santa Monica en gaven ons als tip de pier daar te bezoeken. Dat hebben we de dag erna ook gedaan, hoewel het geen strandweer was hebben we over de boulevard gelopen en een hapje gegeten bij Bubba Gump. In het hostel waar we 3 nachten hebben geslapen, zijn we ook erg vriendelijke mensen tegen gekomen, ze vertellen graag hun verhaal en belevenissen maar luisteren ook aandachtig naar wat jij te vertellen hebt, willen graag een gezellig drankje met je doen en we hebben ook nog een avond gepoold. De laatste dag in de USA hebben we besteed aan het schoonmaken van de auto, tas herpakken, en het hostel hield een gratis BBQ ter ere van Veterans Day dus konden we lekker een hapje mee-eten. Met de gratis airport shuffle van het hostel zijn we 's nachts afgezet op het vliegveld LAX om onze reis te vervolgen naar Central America, met als eerste bestemming, Cancun Mexico. Vanaf hier zo snel mogelijk weer een verslag!

Groetjes, Gerben en Inge

• 24 December 2012 - 17:01

Wessel Sterenberg:

Hoi Inge en Gerben,

Hier een verlate reactie van mij. Wij (Roel en Wessel) hebben jullie mogen ontmoeten in LA tijdens de open tour. Ik heb jullie reisverslagen met aandacht gelezen. Heerlijk om zoiets ondernemend te doen. Staat toch ook op mijn lijstje van Things To Do. Op het mailadres van Inge heb ik nog een paar foto's van de Twenteclan geplaatst.

Heel veel plezier toegewenst en blijf genieten.

Wessel Sterenberg
    Scheemda

Verslag uit: Mexico, Chetumal

Een droom die in vervulling gaat

Nog maar 2 nachten te gaan voordat de 'big trip' dan toch echt gaat beginnen. Met een gezonde dosis kriebels worden de laatste dagen ingevuld met nog een bezoekje aan de tandarts, alles nachecken, kleding klaarleggen weer wat terugleggen in de kast weer wat bijpakken uit de kast, hier heen, daar heen, afscheid nemen van vrienden en familie, enz.

Donderdagochtend vliegen we op London, waarvandaan 's middags het wereldticket begint en we naar onze eerste bestemming, Los Angeles zullen vliegen. Daar hebben we voor de nacht een hotelletje geboekt in hartje Hollywood, zodat we vrijdag uitgerust de campervan op kunnen halen. De campervan hebben we voor 46 dagen ingebruik en we zullen er zo'n 11.000km van de westkust naar de oostkust en weer terug mee rond gaan toeren. Nadat we de camper weer in leveren in Los Angeles zullen we met een nog te regelen ticket naar Cancun Mexico vliegen.

Vanaf Mexico zal het vervoer met een buspas verlopen via een door ons al uitgekozen route. We trekken in 28 dagen van Mexico door Guatemala, Honduras, Nicaraqua, El Salvador naar Costa Rica. Vanaf San José vliegen we met wederom een nog te regelen ticket naar Lima in Peru.

In Latijns Amerika hebben we weer voor een buspas gekozen omdat het toch wel één van de veiligste manier van reizen hier is. De route zal ons in 48 dagen door Peru, Bolivia, Chili, Argentinië, Uruguay, Paraguay naar Brazilië brengen. Vanaf Rio de Janeiro moeten we zelf weer voor een ticket naar Santiago in Chili zorgen, hiervandaan start het wereldticket weer wat ons 'Down Under' zal vliegen.

In Nieuw Zeeland hebben we nog geen concrete plannen, maar is het de bedoeling om in een maand van Noord naar Zuid te trekken. Hoe, dat zien we daar wel. Vanaf Christchurch vliegen we naar Sydney.

Dezelfde dag nog zullen we van Sydney naar Cairns vliegen, waarna we in zo'n 4 maand al werkend rond zullen trekken. Wederom vertrekken we vanaf Sydney, maar nu naar Singapore.

Omdat Azië goedkoop is om te overleven hebben we dit werelddeel voor het laatst bewaard. Ons zure spaargeld zal waarschijnlijk al aardig ingekrompen zijn na bijna een jaar overleven. Vanaf Maleisië zullen we in 3 maand rondtrekken naar Thailand, Borneo/Filipijnen, Cambodja, Vietnam, China en India. De laatste reis met het wereldticket zal ons vanaf New Dehli weer naar huis brengen.

We hopen dat we een geweldig jaar zullen beleven, door de verschillende culturen, lokale bevolking, natuur en de vele bezienswaardigheden die we tegen zullen komen.

Wekelijks zal ik proberen de site te updaten met onze verhalen en foto's en we hopen dat jullie ons blijven volgen :)

Groetjes en tot volgend jaar!

Gerben en Inge